Pokrokové značky: Microsoft a jeho produkty

Napísal: Péter, furbify 23. 01. 2023 16:21

Značku Microsoft by sme ani nemuseli predstavovať, ak by išlo iba o jej softvérové zastúpenie na trhu. Takmer každý má doma jej operačný systém Windows a na kancelársku prácu využíva balík Office. Microsoft ale nie je len softvérovou spoločnosťou.

Prvý hardvér, a teda fyzický produkt, ktorý sa objavil už v roku 1975 pod názvom Altair 8800, nebudeme rozoberať do detailov, pretože nešlo priamo o počítač. Microsoft bol dlhé roky výlučne softvérovou firmou, ktorá úzko spolupracovala s viacerými hardvérovými spoločnosťami, najviac však so spoločnosťou IBM.

Prvý hardvér a vstup do herného priemyslu

Prvým skutočne hmatateľným produktom spoločnosti Microsoft bola prekvapivo herná konzola Xbox. Táto konzola uzrela svetlo sveta v roku 2001 a jej hlavným konkurentom bolo vtedy Playstation 1 od spoločnosti Sony. Predaje konzol boli spočiatku atraktívne, avšak Microsoft nemal dostatok skúseností s marketingom fyzického produktu. Konzola bola relatívne úspešná a medzi hráčmi obľúbená, ale jej hlavný konkurent ju v predajoch prevalcoval.

Microsoft od herného priemyslu neupustil a v roku 2005 priniesol na trh novú verziu hernej konzoly s označením Xbox 360. Tešila sa veľkému úspechu a v porovnaní s hlavným konkurentom v kategórii, firmou Sony a ich konzolou Playstation 3, súboj tentokrát vyhrala. Xbox ponúkal širokú škálu herných AAA titulov, nový ergonomický ovládač, ktorý sa dodnes považuje za jeden z najlepších ovládačov, a tiež aj pohybový senzor Kinect. Ten však prišiel na trh až v roku 2010, a to s novou verziou Xboxu s označením 360 S. Práve Kinect posunul herný priemysel na novú úroveň, ktorá tu zatiaľ nebola. Neboli potrebné žiadne ovládače, pretože pohyb v hre ste vykonávali vlastným telom. Konkurencia mala v tom čase podobný pohybový senzor s označením Playstation Move, ktorý však ani zďaleka nedosiahol taký úspech, ako práve Xbox Kinect. Nezabudnime ani spomenúť, že Microsoft je do dnešného dňa verným poslom herného priemyslu. Počas svojej existencie uviedol na trh Xbox 360 E (2013), Xbox One (2013), Xbox One S (2016) a Xbox One X (2017).

Prvý počítač od Microsoftu

Microsoft v roku 2012 urobil veľký krok. 26. októbra priniesol na trh komerčne dostupný počítač Microsoft Surface. Išlo o tabletové riešenie počítača, ku ktorému bolo možné pripojiť klávesnicu. Primárne používanie počítača bolo smerované k dotykovej obrazovke. K nej Microsoft prispôsobil svoj operačný systém a vydal Microsoft Windows RT.

Microsoft Surface 1

Zdroj: Wikipédia

Microsoft Surface bol len začiatkom

S modelom Surface to Microsoft od začiatku myslel vážne, čomu nasvedčuje aj naozaj široká ponuka produktov, ktoré si zákazníci mohli alebo môžu zakúpiť. Rok po uvedení prvého modelu Surface prišiel na trh Surface Pro.

Microsoft Surface

Zdroj: Thurrott

Produktový rad Surface okrem modelu Pro doplnil ešte model Studio, Go, Book a Laptop. Aktuálne je na trhu už 9. generácia modelu Pro, 5. generácia modelu Laptop a 3. generácia modelu Book a Go. Pre mnohých môže byť produktový rad mätúci, ale poradie produktov je aktuálne takéto: Go, Laptop, Pro, Studio. Jednotlivé modely sa líšia najmä výkonom. Najzákladnejším modelom je Go a najvýkonnejším, teda pre pokročilých používateľov, je Studio.

Pokročilý počítač pre náročných

Ako ste si mohli všimnúť na poslednom obrázku, v strede sa nachádza veľká obrazovka. Táto obrazovka je v skutočnosti All in one počítač. Microsoft Surface Studio bolo prvýkrát predstavené spoločnosťou Microsoft v roku 2016 a prinieslo veľký 27-palcový 4K dotykový displej a počítačové komponenty ukryté v malej spodnej časti počítača. Tento majestátny displej bol uchytený na dvoch kĺboch, ktoré dokázali monitor umiestniť do polohy dobre známej pre grafických dizajnérov a ilustrátorov. Plný sklon činil úctyhodných 20 stupňov. Tento počítač je primárne určený pre spomínaných grafických dizajnérov a ilustrátorov. K počítaču dostanete aj štýlové dotykové pero a zaujímavý otočný ovládač. Aktuálne je na trhu najnovšia verzia Surface Studio 2+, ktorá sa ale, bohužiaľ, nedá v Česku ani na Slovensku momentálne zohnať. Cenovka tohto počítača je naozaj astronomická – je to 5 800 € (140 000 Kč).

Microsoft Surfface pre dizajnéri

Zdroj: The Verge

Zariadenia, ktoré sa nedostali plne do predaja

Za zmienku určite stojí dvojica tabletov, resp. produktov Microsoft Surface Duo a Microsoft Surface Neo, ktoré boli spoločne predstavené v roku 2019. Microsoft Surface Duo bol dvojdisplejový mobilný telefón používajúci operačný systém Android. Jeho kompaktné veľkosti a atypický tvar spolu s dvojicou displejov z neho robili revolučné zariadenie. Multitasking na mobilnom zariadení mal teda dostať úplne nový rozmer. Tento produkt bolo možné v roku 2019 zohnať len veľmi ťažko – a aj to len na zahraničnom trhu. Je veľká škoda, že Microsoft spomínaný produkt nerozvíja viac a netlačí k nemu väčšie množstvo marketingových aktivít.

Produkt Microsoft Surface Neo bol vzhľadovo veľmi podobný svojmu menšiemu bratovi Duo, avšak tentokrát išlo o prenosný počítač, teda skôr tablet. Zariadenie tiež disponovalo dvojicou obrazoviek, no bežal v ňom operačný systém Microsoft Windows. Zariadenie bolo väčšie a ponúkalo opäť úplne nový zážitok z používania, ktorý tu dovtedy nebol. Rovnako ako produkt Duo, ani Neo sa nedostal k širokej verejnosti. Možno raz Microsoft tento projekt opäť obnoví a my sa tak časom dostaneme k repasovaným modelom Surface Duo a Surface Neo.

Špeciality, ktoré nemôžeme nespomenúť

Počas dlhého pôsobenia spoločnosti Microsoft na trhu sa objavilo množstvo produktov, ktoré si mohli zákazníci zakúpiť, aj keď nešlo o produkty masovej výroby. Jedným z takýchto produktov bol aj Surface Hub. Predstavoval ideálnu alternatívu bielej stierateľnej tabule. Aby sme boli presnejší, išlo o stierateľnú tabuľu „na steroidoch“. Veľký 55-palcový dotykový displej bol primárne určený na prezentácie vo firmách a na edukáciu v školách. Uznajte sami, že tento produkt je naozaj špeciálny. A možno vás aj potešíme – na zahraničných e-shopoch ho stále nájdete pod modelovým označením Hub 2 a Hub 2s.

Microsoft Interactive BoardZdroj: Microsoft

Náš zoznam zakončíme takým produktom, ktorý ste možno vlastnili aj vy. Sú ním obľúbené smartfóny s označením Lumia, ktoré mali vlastný operačný systém Microsoft Windows Phone. Tieto smartfóny boli veľmi obľúbené, a to nielen pre svoje výnimočné fotoaparáty, ktoré na svoju dobu skutočne vynikali, ale aj pre svoj operačný systém. Dodnes sú ľudia, ktorí zastávajú názor, že Windows Phone bol používateľsky ten najpríjemnejší operačný systém.

Produkty spoločnosti Microsoft sú veľmi zaujímavé – a tie aktuálne stoja za vyskúšanie. Na našom e-shope s repasovanými produktmi nájdete zopár modelov za nízke ceny. Sledujte aj náš Instagram. Onedlho na ňom totiž prebehne súťaž o naše produkty, ktorú si nesmiete nechať ujsť.

Kategórie
Odporúčané články
Štítky