Monitor na PC – sprievodca parametrami pre správny výber

Napísal: Péter, furbify 25. 05. 2022 13:25

Monitor nie je len nevyhnutnou súčasťou počítača a štandardným pracovným nástrojom. Je to už aj brána do sveta filmov či hier s pútavou vizuálnou stránkou. Dobrá voľba pri kúpe závisí od plánov, ktorý s ním máte. Poradíme vám, čo si všímať, predstavíme základné parametre i špecifické funkcie monitorov, ktoré vám prácu i zábavu za počítačom spríjemnia.

Základom je uhlopriečka a rozlíšenie


Uhlopriečka vyjadruje veľkosť zobrazovacej plochy monitora a udáva sa v palcoch (značka "). Volíme ju podľa toho, na čo budete monitor na PC používať a ako ďaleko od neho budete obvykle sedieť. Na kancelársku prácu stačí pokojne 21-palcový, rozumným minimom pre hry či grafiku je 24 palcov, na filmy radšej ešte viac.

Dôležitý je aj pomer strán obrazu. V minulosti sa používal pomer 4 : 3 alebo 5 : 4 (teda takmer štvorec). S príchodom filmov a hier vo vysokom rozlíšení ich nahradil pomer 16 : 9. Na prácu sa viac hodí 16 : 10, ktorý ponúka o kúsok viac priestoru na výšku. Väčšinu filmov na ňom však budete sledovať s čiernymi pruhmi. V poslednej dobe sa presadzujú aj monitory s pomerom 21 : 9 (tzv. ultrawide, ultra širokouhlé) alebo dokonca 32 : 9 – tie poskytujú rovnakú zobrazovaciu plochu ako dva 16 : 9 monitory vedľa seba. Alternatívou je použitie dvoch alebo viacerých monitorov na jednom PC.

Monitor na PC – sprievodca parametrami pre správny výber

S uhlopriečkou ide ruka v ruke rozlíšenie, ktoré vyjadruje počet pixelov (zobrazovacích bodov) v horizontálnej a vertikálnej rovine. Čím vyššie rozlíšenie, tým je hustota pixelov väčšia, obraz jemnejší a má viac detailov. V praxi to znamená, že čím má monitor väčšiu uhlopriečku, tým väčšie rozlíšenie potrebuje, aby sa zachovala jemnosť obrazu.

Za rozumné minimum pri 24" monitore môžeme považovať full HD rozlíšenie 1 920 × 1 080 (16 : 9), resp. 1 920 × 1 200 (16 : 10). Pri menších uhlopriečkach sa pre kancelársku prácu nebojte ani nižších hodnôt, napr. 1 680 × 1 050. Pri veľmi starých monitoroch sa používalo aj 1 280 × 1 024. Naopak, na filmy, hry či grafiku niektorí siahajú aj po rozlíšeniach, ako 2 560 × 1 080 (2,5K), Ultra HD 3 840 × 2 160 (označuje sa aj UHD) alebo dokonca 4K – 4 096 × 2 160.

Zapamätajte si:

Čím je vyššie rozlíšenie, tým vyšší výkon grafickej karty potrebujete, aby bol obraz plynulý. Dôležité je to najmä pri hrách, filmoch a prácach s grafikou. Je teda zbytočné kupovať 4K monitor k slabej grafickej karte, pretože nastavenia detailov v hrách by ste museli znižovať a obraz by mohol byť trhaný aj pri filmoch či grafike.

Nepodceňujte jas a kontrast


Pojem kontrast označuje maximálny rozdiel medzi najtmavšou a najsvetlejšou farbou, akú dokáže monitor zobraziť. Štandardom je 1000:1, no pri kancelárskych monitoroch, kde na farbách nezáleží, je to často menej. Pri takomto nízkom kontraste sa môže stať, že namiesto čiernej farby uvidíte na obrazovke tmavosivú. Rušivé je to pri pozeraní filmov, nepríjemné a neraz až neprijateľné pri práci s grafikou či videom – pre tieto činnosti preto voľte vždy vyšší kontrast.

Zapamätajte si:

Uvedené hodnoty sa týkajú tzv. statického (natívneho) kontrastu. Okrem neho dokáže väčšina monitorov pracovať aj s tzv. dynamickým kontrastom, ktorý máva násobne vyššie hodnoty (pokojne aj 1 000 000:1). Pri ňom monitor zosilňuje a zoslabuje podsvietenie, aby kontrast vylepšil. Takéto zmeny obrazu však môžu pôsobiť aj rušivo.

monitory označované ako LED používajú technológiu LCD

Takmer každý moderný počítačový monitor, teda monitor na PC, je vybavený LCD obrazovkou založenou na tekutých kryštáloch. Aby bol obraz na LCD viditeľný, potrebuje podsvietenie. Bežné monitory používajú niekoľko horizontálnych tzv. CCFL trubíc, ktoré vyzerajú ako veľmi tenké neónky. Aj monitory označované ako LED používajú technológiu LCD. Podsvietenie pri nich však zabezpečujú luminiscenčné diódy (LED), vďaka čomu je rovnomernejšie.

Vedeli ste?

Výnimkou sú obrazovky typu OLED, pri ktorých farebné svetlo vyžarujú samotné zobrazovacie body. To im prepožičiava najlepší kontrast, podanie farieb i pozorovacie uhly. Žiaľ, oproti LCD obrazovkám majú kratšiu životnosť. Neraz môže byť dokonca len polovičná.

Parameter jas hovorí o tom, ako intenzívne dokáže obrazovka „svietiť“. Pri príliš nízkom jase je obraz tmavý, objekty zle viditeľné a farby môžu splývať. Problémom je to najmä pri silnom okolitom osvetlení (priame slnečné žiarenie, umelé osvetlenie v kanceláriách). Jas sa udáva v cd/m2, prípadne v nitoch (1 nit = 1 cd/m2). Jas 200 nitov je vhodný na kancelársku prácu, pre hry, filmy či grafiku voľte radšej 250 nitov a viac.

Parameter jas hovorí o tom, ako intenzívne dokáže obrazovka „svietiť“

Čo sa ešte oplatí vedieť o jase?


Na kvalitu farebného podania, kontrastu, jasu či pozorovacie uhly má vplyv aj typ LCD obrazovky. Pri výbere monitora sa najčastejšie stretnete s označeniami:

  • TN – Má slabšie farebné podanie, nízky kontrast a pomerne úzke pozorovacie uhly. Vďaka rýchlej odozve sa však hodí na hranie akčných hier a na kancelársku prácu, kde na vernosti farieb až tak nezáleží.

  • MVA, PVA – Majú vysoký kontrast (čierna je skutočne čierna), kvalitné farby a široké pozorovacie uhly, avšak pomalú odozvu. Niekedy sa označujú skratkou VA a sú vhodné na sledovanie filmov, hranie „pomalších“ hier či amatérsku prácu s grafikou.

  • IPS – Má najlepšie farebné podanie, a preto sa používa aj v profesionálnych monitoroch. V kontraste mierne zaostáva za obrazovkami VA. Má tiež dobré pozorovacie uhly, no pomalú odozvu. Hodí sa na profesionálnu prácu s grafikou a videom či na univerzálne použitie v domácnosti.

  • PLS – Kvalitou sa podobá na IPS, má však o niečo lepší jas a pozorovacie uhly.

  • QLED – Má veľmi vysoký jas a verné podanie farieb vďaka pridaným tzv. kvantovým bodkám (quantum dots). Túto technológiu používa značka Samsung.

hráči siahajú po modeloch s čo najkratšou odozvou

Pre hráčov rýchla odozva


Hráčov vernosť farieb príliš netrápi. Kľúčová je pre nich čo najrýchlejšia odozva obrazu. Jednotlivým pixelom na monitore totiž trvá niekoľko jednotiek až desiatok milisekúnd, kým zmenia svoju farbu. Aj takýto krátky čas však môže pri akčných hrách predstavovať rozdiel medzi víťazstvom a prehrou, a preto (a teda TN obrazovkách).

Dôležitým parametrom pre hráča je obnovovacia frekvencia, ktorá špecifikuje, koľko snímok dokáže monitor zobraziť za jedinú sekundu. Štandardom pri monitoroch je 60 Hz, hráči však uprednostňujú 120 Hz a viac.

Užitočnou funkciou je aj G-Sync a FreeSync – ide o technológie, ktoré zamedzujú trhaniu obrazu pomocou synchronizácie snímok odosielaných z grafickej karty a snímok vykresľovaných na monitore.

Grafici potrebujú čo najvernejšie farby


Grafikov a editorov videa odozva až tak nezaujíma – najdôležitejšia je pre nich vernosť farieb. Najčastejšie teda siahajú po IPS obrazovkách. Monitor grafika musí zvládať farebnú hĺbku aspoň 10-bit a mať čo najširší tzv. farebný gamut. Ten vyjadruje, akú časť farebného spektra príslušného štandardu dokáže monitor pokryť. Minimom je pokrytie aspoň 90 % štandardu Adobe RGB. Okrem neho výrobcovia zvyknú uvádzať aj pokrytie pre ďalšie štandardy.

Vedeli ste?

Počítačové monitory pre prácu s grafikou by mali umožňovať kalibráciu farieb pomocou externej kalibračnej sondy.

Počítačové monitory pre prácu s grafikou

Ergonómia nielen do kancelárie


Ergonómia pracovného prostredia je koncept, ktorý podporuje fyzické zdravie i duševnú pohodu a celkovú produktivitu práce zamestnancov. Ergonómia pracoviska a pracovných nástrojov je teda dôležitá pre každého, kto trávi dlhé hodiny za počítačom. Ergonomický monitor má mať podstavec, ktorý dovoľuje nielen nastavovanie výšky, ale tiež naklápanie smerom dopredu a dozadu a tiež vľavo či vpravo. Vďaka funkcii pivot môžete monitor otočiť aj o 90 stupňov a zobraziť si dlhé dokumenty na výšku.

S cieľom zvýšiť pohodu pri práci trh ponúka aj samostatné nástenné alebo stolové držiaky na jeden či viac monitorov. Aby sa dali správne pripevniť, monitor aj držiak musia podporovať tzv. VESA prichytenie vhodného typu (otvory na zadnej strane v presne vymedzených vzdialenostiach – napr. 75 × 75 mm, 100 × 100 mm atď.).

Pripojte konzoly, notebooky či PC zostavy správnymi konektormi


Zdrojom videosignálu pre monitor je najčastejšie grafická karta v počítači, notebooku či v hernej konzole. Aby monitor a zdroj signálu spolupracovali, musia mať kompatibilné rozhranie, teda konektory na prenos signálu.

Najčastejším rozhraním, ktoré nájdete na každom modernom monitore na PC a grafickej karte, je DisplayPort. Využíva digitálny prenos a nerobia mu problémy ani rozlíšenia 4K a vyššie. Prenáša aj zvuk. Okrem toho sa používa aj DVI, digitálny prenos, ktorý prenáša iba obraz, a v TV a audio-video technike populárne HDMI, ktoré prenáša digitálny obraz, zvuk i dáta počítačovej siete. Na starších monitoroch nájdete aj analógový konektor typu D-SUB (VGA). Hodí sa však maximálne na rozlíšenie full HD.

Počítačové monitory pre prácu s grafikou

DVI a HDMI sú navzájom kompatibilné (stačí k nim redukcia), niektoré grafické karty dokážu cez DVI konektor pomocou vhodného kábla či redukcie prenášať aj signál určený pre D-SUB (VGA) konektor na monitore.

Tip pre vás:

Najmodernejším, no zatiaľ nie príliš rozšíreným trendom je prenos obrazu cez konektory USB-C, za ktorým sa môžu skrývať rozhrania DisplayPort, DVI či HDMI. USB-C sa používa aj na napájanie, takže pomocou neho môžete napríklad nabíjať pripojený notebook.

Ďalšie parametre a funkcie monitorov ukryté za skratkami


HDR – Zvyšuje dynamický rozsah obrazu, monitor tak dokáže zobraziť viac farieb – viac svetlých a zároveň tmavých objektov v scéne. Obraz niekedy môže pôsobiť až neprirodzene živo. HDR musí podporovať monitor (prípadne televízor) aj zdroj obrazu, teda grafická karta počítača či herná konzola.

Flicker-free – Technológia, ktorá reguluje podsvietenie monitora tak, aby zabránila blikaniu. To síce voľným okom nevidíme, namáha však naše oči.

Filter modrého svetla – Je zabudovaný priamo v obrazovke a znižuje intenzitu vyžarovaného modrého svetla v určitej časti farebného spektra, ktoré unavuje oči.

Vstavané reproduktory – Využijete ich ako núdzovú náhradu reproduktorov k počítaču. Kvalitou však na tom bývajú biedne. Zvuk sa do monitora so vstavanými reproduktormi môže prenášať aj cez HDMI rozhranie.

Vstavaná webkamera – Využijete ju na videohovory.

Vstavaný USB hub – Pripojením USB kábla k monitoru budete mať poruke niekoľko ďalších voľných USB portov.

Nový monitor od 100 eur, repasovaný so zárukou

Nový monitor od 100 eur, repasovaný so zárukou


Na trhu nájdete stovky modelov monitorov. Cena nových začína približne na sto eurách a môže končiť až na niekoľkých tisícoch v závislosti od uhlopriečky a parametrov. Repasované PC zostavy s monitorom aj samotné monitory však môžete mať za zlomok ceny.

Sú síce použité, prešli však dôkladnou technickou prehliadkou, čistením, prípadne aj renováciou. Repasované monitory rozdeľujeme do tried kvality Bronze, Silver, Gold až Platinum. Na každý model bez ohľadu na triedu sa vzťahuje minimálne 2-ročná záruka.

Kategórie
Odporúčané články
Štítky